CARA BUDIDAYA TERNAK ULAT HONGKONG

Ulat hongkong adalah ulat yang paling banyak dicari masyarakat di berbagai daerah. Biasanya ulat hongkong digunakan sebagai makanan hewan seperti burung, ikan, landak mini, sugar glider, gecko, katak, dan lain-lain. Hal ini membuat saya ingin memberikan idea atau inspirasi kepada para pembaca bahawa usaha budidaya ternak ulat hongkong adalah prospek yang menjanjikan untuk menghasilkan wang. Budidaya ulat hongkong terbilang mudah, hanya memerlukan ketekunan dan kesungguhan sahaja dalam menceburi perniagaan ini.

CARA BUDIDAYA TERNAK ULAT HONGKONG

Cara Budidaya Ternak Ulat Hongkong Paling Mudah Untuk Pemula

Dalam Usaha Budidaya Ternak Ulat Hongkong ada beberapa tahapan yang perlu diketahui, iaitu penanaman dari ulat ke serangga / kumbang (di daerah saya biasa menyebutnya dengan nama ote), dan dari kumbang ke nurseri ulat hongkong. penanaman dari ulat hongkong menjadi kumbang memerlukan masa yang cukup lama sehingga banyak orang memilih penanaman dari kumbang ke nurseri ulat hongkong.

Berikut ulasan Cara Budidaya Ternak Ulat Hongkong yang perlu diperhatikan.


  • Kandang

Kandang atau tempat penanaman boleh menggunakan sebuah box / peti, tab / gentong dari plastik dan kandang kekal dari tembok seperti kolam. Namun disini saya akan menjelaskan cara penanaman ulat hongkong menggunakan tab plastik.Suhu kandang yang sesuai untuk penanaman ulat hongkong adalah kira-kira 29-30 oC jadi tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk.


  1. Siapkan tab sebagai tempat ternakan. Jika anda ingin membuat kandang dari kayu / triplek maka dibahagian atas perlu diberi lakban agar ibu bapa / kumbang tidak dapat keluar.
  2. Buatlah semacam rak meja susun sebagai tempat meletakkan beberapa tab ternak ulat hongkong agar kelihatan rapi dan mudah dalam mengawalnya.
  3. Ambil beberapa bekas atau botol bekas lalu isi dengan minyak dan masukkan pada kaki-kaki rak meja. Hal ini bertujuan agar semut tidak dapat merambat ke atas rak meja.
  4. Buatlah semacam penutup bak menggunakan kawat ram agar pemangsa seperti cicak atau tokek tidak dapat masuk ke dalam bak ternakan.


Langkah-langkah Budidaya Ternak Ulat Hongkong 


  • Masukkan bekatul / dedak dan kumbang ulat hongkong dengan perbandingan 4 gelas kumbang: 2 kg bekatul / dedak.
  • Letakkan kapas didalam tab sebagai tempat bertelurnya kumbang.
  • Tunggu kira-kira sepuluh hari agar tejadi perkawaninan dan bertelur lalu pisahkan induk / kumbang dengan cara ditapis. Apabila ditapis maka telur akan jatuh dari tempat penapisan sedangkah induknya tetap berada dipenyaringan. Pisahkan induknya ke tempat yang baru agar tejadi perkahwinan lagi dan begitu seterusnya hingga induk berhenti untuk membiak.
  • Setelah sepuluh hari telur tersebut akan menetas menjadi ulat-ulat kecil yang sangat lembut.
  • Selepas 6 Minggu maka ulat hongkong sudah siap untuk dituai.



  • Makanan Ulat Hongkong

Ulat hongkong adalah pemakan segala-galanya. untuk makanan ulat hongkong yang masih kecil sehingga induk adalah sama biasanya ampas tahu, sayur-sayuran, kentang, epal, bahkan bangkai hewan-hewan kecil seperti burung.

0 Response to CARA BUDIDAYA TERNAK ULAT HONGKONG

Post a Comment